Magazynuj.pl
Koszyk(0,00 zł)

Jakie normy powinna spełniać apteczka zakładowa i co musi zawierać?

Apteczki przemysłowe są obowiązkowym wyposażeniem hal produkcyjnych, magazynów, placów budowy, warsztatów samochodowych, zakładów i podobnych miejsc. Muszą znajdować się w dobrze widocznym miejscu. Konieczne jest również ich odpowiednie zabezpieczenie. Tego typu kwestie podlegają ocenie m.in. inspekcji pracy i są jednym z warunków otrzymania wszelkich certyfikatów BHP w firmie.

Jednak nie tylko umieszczenie apteczki jest oceniane. Konieczny jest odpowiedni asortyment takiej apteczki. Co takowa musi zawierać?

Jakie elementy muszą być na wyposażeniu apteczki przemysłowej?

Nie ma precyzyjnych przepisów dotyczących wyposażenia apteczki pierwszej pomocy w zakładach pracowniczych. Oznacza to, że kontrolerzy będą sprawdzać jej stan ogólnie, oceniając jej zastosowanie przy wypadkach przy wykonywaniu obowiązków zawodowych. Przyjęło się jednak ogólnie, że pełna apteczka przemysłowa ma na swoim wyposażeniu między innymi:

  • Różnego rodzaju kompresy
  • Opaski elastyczne
  • Plastry
  • Opatrunki indywidualne o różnych rozmiarach
  • Nożyczki
  • Chusty i koce opatrunkowo-ratunkowe
  • Rękawice winylowe
  • Worki foliowe
  • Ustniki do sztucznego oddychania
  • Wykaz numerów alarmowych i instrukcja przeprowadzenia resuscytacji

Niektóre apteczki posiadają również różnego rodzaju roztwory (np. do płukania oka), agrafki czy kompresy. Pamiętaj, że w przypadku kontroli dużą uwagę zwraca się na ważność poszczególnych produktów – sukcesywnie wymieniaj wyposażenie, jeżeli to się przeterminuje.

Normy, które musi spełniać apteczka przemysłowa

Na potrzeby apteczek stosuje się uniwersalne normy DIN. Ich wprowadzeniem zajęły się Niemcy i są one respektowane na terenie całej Unii Europejskiej. Co warto wiedzieć o tych normach? Przede wszystkim normy DIN dzielą się na kilka podgrup. Jedną z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych jest ta oznaczona numerem DIN 13157. To bogatsza wersja wariantu stosowanego np. w samochodach osobowych.

Czym charakteryzuje się apteczka DIN 13157? Przede wszystkim wyposażenie jej jest dużo bardziej obszerne. Zawiera kilka razy więcej akcesoriów opatrunkowych tak, aby dostosować potrzeby do liczby ewentualnych użytkowników. Pamiętaj, że liczbę apteczek ustalisz wraz ze specjalistą od BHP oraz lekarzem, który może pełnić opiekę zdrowotną nad pracownikami. Przyjęło się, że w przypadku zawodów o większym ryzyku urazu (np. budownictwie) stosuje się jedną apteczkę na około 10 pracowników. W przypadku mniejszego ryzyka (np. biur) wystarczy jedna apteczka na 50 zatrudnionych.

Apteczki z wyposażeniem czy bez – co lepiej posiadać?

Na rynku dostępne są zarówno apteczki z wyposażeniem, jak i wersje bez wyposażenia. Wyposażenie swojego zakładu pracy w wariant z wyposażeniem warto rozważyć, gdy znajdziesz liczbę opatrunków i innych akcesoriów dostosowanych do swojej firmy. W przypadku większych, bardziej rozbudowanych przedsiębiorstw dobrze sprawdzi się apteczka bez wyposażenia, do której będziesz dokupował kolejne akcesoria – rozbudowując ją zgodnie z wytycznymi BHP.

Pamiętaj, że za apteczkę w przedsiębiorstwie odpowiada właściciel firmy oraz kierownik wyszkolony pod BHP. Jednak do umieszczenia tego typu elementów w przedsiębiorstwie nie powinny motywować Cię wyłącznie względy formalne. W newralgicznych momentach apteczka może uratować życie pracownikowi lub klientowi. Pierwsza pomoc jest bowiem najważniejszą częścią ratowania osoby, która jest po wypadku lub z powodu ataku serca straciła oddech. 

Zwróć uwagę na to, żeby regularnie wymieniać wyposażenie apteczek. Nowe bandaże piankowe czy chusteczki do ran są wskazane po 5 latach od momentu wyprodukowania danego rodzaju elementu ratowniczego. Regularnie rób przegląd tego, co znajduje się w Twoich apteczkach, aby w razie potrzeby sięgnąć po przystosowany do ratowania produkt.